سوزوکی بالاخره وارد بازار خودروهای برقی می شود و یکی از محبوب ترین خودروهای خود یعنی ویتارا را انتخاب کرده است. نسخه الکتریکی آن e-Vitara نام دارد و در میلان ایتالیا رونمایی شد. قرار است تولید در بهار 2025 در هند آغاز شود و انتظار می رود فروش در اروپا، هند و ژاپن در تابستان همان سال ادامه یابد.
e-Vitara بر اساس خودروی مفهومی “eVX” ساخته شده است که سوزوکی در نمایشگاههای مختلف خودرو از آن استفاده کرد. این اولین مدل جهانی BEV این شرکت است که نشان دهنده تغییر نگرش سوزوکی نسبت به بازار رو به رشد EV است. این طراحی که توسط این شرکت به عنوان یک رزمناو همه کاره احساسی توصیف شده است، کمی از زیبایی شناسی مدرن را با استحکام اضافی ویتارا کلاسیک ترکیب می کند.
فضای داخلی دارای یک صفحه نمایش یکپارچه بزرگ است، مشابه آنچه Ioniq 5 دارد. سوزوکی نوید فناوری پیشرفته را میدهد و مواد داخلی ظاهراً بادوام هستند و موضوع «تکنولوژی پیشرفته و ماجراجویی» را منعکس میکند.
e-Vitara کاملا جدید با یک پیشرانه الکتریکی بسیار کارآمد عرضه می شود. “eAxle” موتور الکتریکی و اینورتر را در یک واحد ادغام می کند، در حالی که باتری های لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) انرژی خودرو را تامین می کنند.
کم قدرت ترین نسخه با موتور 106 کیلووات همراه با باتری 49 کیلووات ساعتی عرضه می شود. بسته باتری بزرگتر 61 کیلووات ساعتی با انتخاب 2WD یا 4WD ارائه می شود. دومی یک موتور الکتریکی 48 کیلوواتی را برای خروجی ترکیبی 135 کیلووات به محور عقب اضافه می کند. این دقیقاً همان عددی است که ویتارا V6 2004 داشت، اما گشتاور در حال حاضر روی 300 نیوتن متر است و نوید می دهد که شتاب آن سریع تر باشد.
یکی از هیجان انگیزترین ویژگی های e-Vitara، سیستم 4WD الکتریکی “ALLGRIP-e” آن است. این سیستم از دو اکسل مستقل، یکی در جلو و دیگری در عقب استفاده می کند که کنترل و پاسخگویی عالی را نوید می دهد. «حالت تریل» با اعمال ترمز بر روی چرخهای در حال چرخش و توزیع گشتاور روی تایر مقابل، توانایی خارج از جاده را افزایش میدهد، که تفاوت چندانی با کاری که دیفرانسیل لغزش محدود انجام میدهد ندارد.
e-Vitara بر روی پلت فرم جدید توسعه یافته “HEARTECT-e” ساخته شده است که به طور خاص برای خودروهای الکتریکی طراحی شده است. به لطف برآمدگی های کوتاهش فضای داخلی جادار را نوید می دهد.
از نظر اندازه، e-Vitara یک SUV کوچک قابل مقایسه با اسمارت شماره 1 است. طول آن 4.2 متر، عرض 1.8 متر و ارتفاع آن 1.6 متر است. وزن، همانطور که در مورد خودروهای الکتریکی انتظار می رود، به دلیل بسته باتری تا حدودی قابل توجه است. نسخه 2WD با باتری کوچکتر 1702 کیلوگرم وزن دارد، باتری بزرگتر 97 کیلوگرم دیگر اضافه می کند در حالی که مدل 4WD وزن آن را به 1899 کیلوگرم می رساند.
سوزوکی هنوز جزئیات قیمت e-Vitara را منتشر نکرده است. با توجه به اندازه، ویژگیها و بازارهای هدف، احتمالاً در بخش رو به رشد شاسیبلندهای برقی مقرون به صرفه با قیمت حدود 40000 یورو در اروپا رقابت خواهد کرد.
منبع: arenaev