همه رانندهها تأثیرشون روی محیط زیست رو با یه معیار ساده میفهمن: مصرف سوخت. اما هزینه کربنی واقعی یه ماشین خیلی قبل از اینکه پاش به جاده باز بشه شروع میشه و با هر کیلومتری که راه میره ادامه پیدا میکنه. حالا، گروه بی ام و داره از این چرخه عمر کامل پردهبرداری میکنه و یه گزارش جزئی از ردپای کربن شخصیشون رو مستقیم تو اپ گوشیشون به مالکها ارائه میده.
آخرین آپدیت اپلیکیشنهای My BMW و MINI یه قابلیت جدید رو به بخش محبوب «سفرهای من» (My Trips) اضافه کرده. این ابزار کل دیاکسید کربن (CO2) تولید شده توسط ماشین رو حساب میکنه. و این فقط مربوط به چیزی که از اگزوز میاد بیرون نیست، بلکه همه چیز رو از کف کارخونه تا دم در خونه شما پوشش میده. این قابلیت برای ماشینهای بنزینی، دیزلی، پلاگین-هیبرید و تمام برقی موجوده.
این محاسبه بر اساس دو مجموعه داده اصلی انجام میشه. مجموعه اول، «آلایندگی ناشی از استفاده از خودرو»، انرژی مصرف شده تو سفرهاتون رو در نظر میگیره. برای ماشینهای بنزینی و دیزلی، اپ خیلی ساده دیاکسید کربن تولید شده رو بر اساس سوخت واقعی که مصرف شده حساب میکنه.
برای صاحبای ماشینهای برقی، محاسبه یه کم پیچیدهتره. اپ میانگین ترکیب انرژی ملی کشوری که توش هستید رو در نظر میگیره تا آلایندگی تولید شده از شارژ کردن ماشینتون رو حساب کنه. خیلی هوشمندانه، اینم نشون میده که اگه از انرژی ۱۰۰ درصد سبز استفاده میکردید، این آلایندگی چقدر میشد؛ یه جورایی یه تلنگر آروم برای عادتهای شارژ پاکتر.
بخش دوم محاسبه به آلایندگی تولید ماشین نگاه میکنه. این عددیه که خیلی از صاحبای ماشین به ندرت بهش فکر میکنن. این بخش شامل هزینه کربنی پردازش مواد اولیه، ساخت قطعات، حمل و نقل و مونتاژ نهایی ماشین میشه.
بی ام و این آمار رو برای خیلی از مدلهاش تو «گزارشهای ردپای خودرو» محاسبه میکنه، که توسط آژانس مستقل TÜV Rheinland هم تأیید شده. اپ با ترکیب کردن دادههای تولید و مصرف، یه نمای کامل از آلایندگی کل عمر ماشینتون رو نشون میده.
به گفته دیرک ویدمن، یکی از معاونهای ارشد بی ام و، قابلیت «سفرهای من» همین حالا هم یکی از پراستفادهترین بخشهای اپه. اون گفته: «ما الان داریم این قابلیت موفق رو با محاسبه ردپای کربن گسترش میدیم تا به مشتریهامون دسترسی ساده و مستقیم به اطلاعات مربوط به پایداری بدیم.»
به نظر میاد این آپدیت یه واکنش مستقیم به علاقه روزافزون مشتریها به پایداریه و دادههای دقیق، و شاید کمی تلنگرآمیز، رو درست دم دست راننده میذاره. این به کاربرا اجازه میده تا تأثیر کامل انتخابهاشون رو بفهمن، از ماشینی که میخرن گرفته تا نحوه رانندگی و شارژ کردنش.
این قابلیت جدید ردپای کربن اول تو چندتا کشور اروپایی، از جمله آلمان، اتریش، بلژیک، فرانسه، لوکزامبورگ، هلند و سوئیس عرضه میشه. این قابلیت برای مدلهای خاصی مثل بی ام و سری ۱، سری ۲، X2، X3، سری ۵، M5 و بی ام و iX تمام برقی موجوده. از طرف مینی هم، این قابلیت توسط مینی کوپر، مینی کوپر C، مینی ایسمن و مینی کانتریمن پشتیبانی میشه.
اپ همچنین یه ابزار به اسم «تحلیل خودروی برقی» هم داره که برای صاحبای ماشینهای بنزینی طراحی شده. بعد از ثبت حداقل ۲۰۰۰ کیلومتر رانندگی تو ۲۰۰ تا سفر، اپ میتونه شبیهسازی کنه که یه بی ام و تمام برقی چطور با الگوی رانندگی اونها جور در میاد. این ابزار نشون میده که کدوم سفرها رو میشد با یه بار شارژ کامل انجام داد و ایستگاههای شارژ نزدیک مکانهایی که زیاد میرید رو هم مشخص میکنه. به گفته بی ام و، تا الان بیشتر از ۱۰۰ هزار مشتری از این تحلیل استفاده کردن، که نشون میده علاقه به ماشینهای برقی فقط داره بیشتر و بیشتر میشه.