فولکسواگن داره به ریشههاش برمیگرده: ساختن ماشین برای مردم. این خودروساز آلمانی ادعا میکنه که داره آماده میشه تا از یه شاسیبلند برقی جمع و جور جدید برای مشتریهای اقتصادی رونمایی کنه؛ یه جورایی داره این ایده رو به چالش میکشه که برقی شدن حتماً باید گرون باشه. انتظار میره یه پیشنمایشی از این مدل جدید ۷ سپتامبر تو نمایشگاه IAA Mobility مونیخ به نمایش در بیاد.
این ماشین برقی جدید (که اسم رسمیش هنوز مخفیه) داره به شکل یه نسخه کراساوور از کانسپت خوشاقبال ID.2all در میاد. اون کانسپت که یه هاچبک چهار در کوچیک بود، تو سال ۲۰۲۳ با یه قول جسورانه یعنی قیمت پایه ۲۵ هزار یورو معرفی شد. از اونجایی که دنیا دیوونه شاسیبلندهاست، ساختن یه نسخه شاسیبلند از ماشین برقی اقتصادیشون یه حرکت هوشمندانه از طرف فولکسواگنه. این ماشین قشنگ زیر مدل بزرگتر ID.4 قرار میگیره و یه نقطه ورود خیلی لازم و در دسترستر رو به لاینآپ شاسیبلندهای برقی این برند ارائه میده.
بر اساس یه طرح اولیه از طراحیش، این کانسپت جدید یه استایل باابهت و یه کم جعبهای داره که میشه گفت تو пропорцияهای شاسیبلندیش سنتیتر از مدل شیکتر ID.4 هست. طرحی که فولکسواگن منتشر کرده، المانهای اصلی ماشینای برقی مدرن مثل نوارهای نوری تو جلو و عقب و حتی یه لوگوی نورانی فولکسواگن رو نشون میده.
اون چرخهای گنده و دستگیرههای در غایب، یه جورایی از اون اداهای ماشینای کانسپته، ولی شکل کلیش کاربردی به نظر میاد. برای مدل نهایی تولیدی، انتظار داریم دستگیرههای در معمولی و اون روکشهای پلاستیکی مشکی جانسخت دور گلگیرها رو ببینیم تا قیافه کراساوورش کامل بشه.
این شاسیبلند برقی جدید ابعاد جمع و جور کانسپت ID.2all رو خواهد داشت، که ۴,۰۵۰ میلیمتر طول و ۱,۸۱۲ میلیمتر عرض داشت. این یعنی از نظر اندازه شبیه مدل بنزینی T-Cross فولکسواگن میشه، ولی به لطف پلتفرم مخصوص ماشینهای برقی، انتظار میره داخلش برای این اندازه، به طرز شگفتانگیزی جادار باشه.
این خانواده جدید از ماشینهای برقی اقتصادی قراره روی یه نسخه تغییر یافته از پلتفرم ماژولار برقی (MEB) فولکسواگن سوار بشن. برخلاف مدلهای بزرگتر ID.4 و ID.3 که عمدتاً دیفرانسیل عقب هستن، این معماری جدید برای دیفرانسیل جلو طراحی شده. این به کم کردن هزینهها و پیچیدگی کمک میکنه.
کانسپت ID.2all یه موتور روی محور جلو داشت که ۲۲۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد و شتاب صفر تا صدش رو تو کمتر از هفت ثانیه میزد. میتونیم انتظار عملکرد مشابهی رو از داداش کراساوورش هم داشته باشیم که قدرت بیش از اندازهای رو برای رانندگی روزمره ارائه میده.
این کراساوور قطعاً یه کم گرونتر از اون هدف ۲۵ هزار یورویی هاچبک خواهد بود، ولی باید راحت زیر مرز ۴۰ هزار یورو بمونه و اینجوری داشتن ماشین برقی رو برای یه قشر خیلی بزرگتری از مردم ممکن میکنه. این شرکت همچنین داره روی یه مدل حتی سادهتر به اسم ID.1 کار میکنه و هدفش قیمت ۲۰ هزار یورو تا سال ۲۰۲۶ هست. این استراتژی قیمتگذاری تهاجمی با یه شتاب قوی پشتیبانی میشه، چون گروه فولکسواگن از افزایش ۴۷ درصدی فروش ماشینای برقیش تو نیمه اول امسال خبر داده.